Original title:
Data Handling and Evaluation for Autonomous Experiments in Interplanetary Missions
Translated title:
Datenverarbeitung und -auswertung für autonome Experimente auf interplanetaren Missionen
Author:
Senger, Robert
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Igenbergs, Eduard (Prof. Dr.)
Referee:
Baier, Horst (Prof. Dr.); Grün, Eberhard (Prof. Dr.); Igenbergs, Eduard (Prof. Dr.)
Subject group:
MAS Maschinenbau; PHY Physik
Keywords:
cosmic dust, interplanetary dust, interstellar dust, Mars dust rings, NOZOMI, MDC
Translated keywords:
kosmischer Staub, interplanetarer Staub, interstellarer Staub, Mars Staubringe, NOZOMI, MDC
Controlled terms:
Interplanetarer Staub; Messung; Raumsonde; Datenanalyse
TUM classification:
VER 879d; PHY 943d; PHY 916d
Main subject of this work are operation and data handling of the space experiment Mars Dust Counter, an experiment for the detection of cosmic dust particles. The experiment was launched in 1998 onboard the space probe NOZOMI, Japan’s first interplanetary mission. For the first time, the data generated by the experiment were analyzed and interpreted completely under consideration of the constraints of the space probe and the mission design. Technical problems of the satellite’s telemetry system...     »
Diese Arbeit befasst sich mit dem Betrieb und der Datenauswertung des wissenschaftlichen Weltraumexperiments Mars Dust Counter, eines Experiments zur Untersuchung kosmischen Staubs. Das Experiment befand sich seit 1998 an Bord des Satelliten NOZOMI, Japans erster interplanetarer Mission. Die vom Experiment gelieferten Daten wurden erstmals vollständig und unter Berücksichtigung der durch das Raumfahrzeug und dessen Flugparameter gesetzten Rahmenbedingungen ausgewertet und weitergehenden Analysen...     »