Original title:
Tumorbiologische Rolle des Integrins avß3 beim humanen Ovarialkarzinom
Original subtitle:
Differentielle Genexpression des Epidermal Growth Factor Receptors und der Integrin-Linked Kinase als Funktion des avß3. Evaluierung der Bindung spezifischer Integrin-Antagonisten mittels Oberflächenplasmonenspektroskopie
Translated title:
Tumor biological role of integrin αvß3 in human ovarian cancer
Translated subtitle:
Differential gene expression of epidermal growth factor receptor (EGF-R) and integrin-linked kinase (ILK) as a function of integrin αvß3; Evaluation of binding of specific integrin antagonists monitored by surface plasmon resonance spectroscopy
Author:
Lössner, Daniela
Faculty/School:
Fakultät für Chemie
Advisor:
Reuning, Ute (Priv.-Doz. Dr.)
Referee:
Kessler, Horst (Prof. Dr. Dr. h.c.); Reuning, Ute (Priv.-Doz. Dr.)
Subject group:
BIO Biowissenschaften
Integrine sind zelluläre Adhäsivrezeptoren, die u.a. in pathophysiologische Prozesse, wie Tumorangiogenese und -progression, involviert sind. Sie interagieren mit extrazellulären Matrixproteinen über die Zelladhäsionssequenz Arg-Gly-Asp (RGD), wodurch sie intrazelluläre Signale vermitteln, die zu Veränderungen im Genexpressionsmuster führen. Deshalb wurde die Integrin αvß3-abhängige differentielle Genregulierung in humanen Ovarialkarzinomzellen untersucht. Hierbei konnte eine Induzierung des Epi...     »
Integrins are cell adhesion receptors involved in many physiological as well as pathophysiological events including tumor angiogenesis and progression. They interact with extracellular matrix proteins via the sequence motif Arg-Gly-Asp (RGD) thereby mediating intracellular signals leading to changes in gene expression patterns. Hence, the integrin αvß3-dependent differential gene regulation in human ovarian cancer cells was studied. Herewith, we demonstrated an elevation of epidermal growth fact...     »
Date of submission:
21.09.2007