Expression of recombinant human androgen receptor and its use for screening methods
Darstellung des rekombinanten humanen androgen Rezeptors und die Verwendung dieses Rezeptors in Testmethoden
Bauer, Ellinor Rose Sigrid
Fakultät Wissenschaftszentrum Weihenstephan
Meyer, H. H. D. (Univ.-Prof. Dr.)
Sauerwein, H. (Univ.-Prof. Dr.); Hock, B. (Univ.-Prof. Dr.)
Format:
MED Medizin; BIO Biowissenschaften
androgen receptor; endocrine disrupters; pesticides; recombinant expression; synthetic hormones
Androgenrezeptor; Endokrine Disruptoren; Pestizide; rekombinante Expression; synthetische Hormone
This work comprises the development of new androgen receptor (AR) assays and their application. Besides other assays an androgen receptor assay was developed in microtitreplates with recombinant human AR. The assay was entirely validated, even for application with real water samples. Different classes of man-made chemicals were evaluated for their AR binding. The affinity to the AR could be demonstrated for some pesticides.
Diese Arbeit beinhaltet die Entwicklung von neuen Androgenrezeptor (AR) Testsystemen und deren Anwendung. Mit rekombinantem humanen AR wurde unter anderem ein Androgenrezeptortest in Mikrotitrationsplatten entwickelt. Der Test wurde sogar mit realen Wasserproben validiert und zur Untersuchung von verschiedenen Chemikalien auf ihre Fähigkeit an den AR zu binden verwendet. Eine Bindung von diversen Pestiziden an den AR konnte nachgewiesen werden.
Veröffentlichung:
Universitätsbibliothek der TU München