Original title:
Faculty/School:
Fakultät für Physik
Advisor:
Hollik, Wolfgang F. L. (Prof. Dr.)
Referee:
Buras, Andrzej Jerzy (Prof. Dr.)
Format:
Subject group:
PHY Physik
Keywords:
Higgs Boson; Large Hadron Collider; LHC; loop corrections
Translated keywords:
Higgsboson; Large Hadron Collider; LHC; Schleifenkorrekturen
The search for Higgs bosons and extensions of the Standard Model of Elementary Particle Physics are main tasks of the Large Hadron Collider (LHC) at CERN which will start operation mid-2007. In this thesis processes which can be used to detect supersymmetric Higgs bosons at the LHC were considered. First a computer program was written which completes the toolbox for automatic calculations of hadronic cross sections. Using this program, the supersymmetric QCD corrections to associated H-W+-production and h0-production via vector-boson fusion and in association with heavy quarks were calculated. The corrections partly give significant contributions to the total cross section. Additionally, the possibility to measure the quartic Higgs self-coupling via triple-Higgs production was investigated and found to be challenging.
Die Suche nach Higgsbosonen und Erweiterungen des Standardmodells der Elementarteilchenphysik sind Hauptaufgaben des Large Hadron Collider (LHC) am CERN, der Mitte 2007 in Betrieb gehen wird. In dieser Arbeit wurden Prozesse betrachtet, die zur Entdeckung supersymmetrischer Higgsbosonen am LHC benutzt werden können. Zunächst wurde ein Computerprogramm entwickelt, das die Werkzeuge zur automatischen Berechnung hadronischer Wirkungsquerschnitte vervollständigt. Mit Hilfe dieses Programms wurden dann die supersymmetrischen QCD-Korrekturen zu assoziierter H-W+-Produktion und h0-Produktion via Vektorbosonfusion sowie h0-Produktion in Assoziation mit schweren Quarks berechnet. Die Korrekturen geben teilweise signifikante Beiträge zum Wirkungsquerschnitt. Zusätzlich wurde die Möglichkeit untersucht, die Vier-Higgs-Kopplung an Hadronkollidern zu messen. Es zeigt sich, dass dies nur sehr schwer möglich sein wird.
Publication :
Universitätsbibliothek der Technischen Universität München