Original title:
MR-volumetrische Untersuchungen des Okzipitallappens bei Patienten mit Demenz mit Lewy-Körperchen und Demenz vom Alzheimer-Typ
Translated title:
A volumetric MRI study of the occipital cortex in patients with dementia with Lewy bodies and Alzheimer's disease
Author:
Gerlach, Marion Gesine
Faculty/School:
Fakultät für Medizin
Advisor:
Ransmayr, G. (Prof. Dr., Universitätsklinik für Neurologie Innsbruck)
Referee:
Förstl, Johann (Prof. Dr.); Rummeny, Ernst J. (Prof. Dr.)
Format:
Subject group:
MED Medizin
Keywords:
Demenz mit Lewy- Körperchen; Demenz vom Alzheimer- Typ; Okzipitallappen- Volumen; MRT
Translated keywords:
dementia with Lewy bodies; Alzheimer`s disease; occipital lobe atrophy; MRI
Patienten mit Demenz mit Lewy- Körperchen (DLB) leiden häufig an visuellen Halluzinationen. PET- und SPECT- Untersuchungen haben bei DLB einen okzipitalen Hypometabolismus und eine okzipitale Hypoperfusion gezeigt. Ziel dieser Arbeit war es zu klären, ob es bei DLB zu einer okzipital-betonten Atrophie kommt. Zu diesem Zweck haben wir MRI- Volumetrien des Okzipitallappens, des Großhirns und des Subarachnoidalraumes bei je 15 Patienten mit DLB, Demenz vom Alzheimer- TYP (DAT) und Kontrollpersonen...     »
Patients with dementia with Lewy bodies (DLB) suffer from visuel hallucinations. PET- and SPECT- studies have demonstrated hypometabolism and hypoperfusion- respectable in the occipital cortex in DLB. The purpose of this study was to examine wether there is a specific occipital lobe atrophy in DLB. We assessed on MR- images the volumes of the occipital lobes, cerebrum and subarachnoid space in 15 patients with DLB, Alzheimer`s disease (AD) and controls. Patients with DLB fulfilled the clinical c...     »
Publication :
Universitätsbibliothek der TU München