User: Guest  Login
Original title:
Kombination sensorischer Evidenzen aus dem visuellen und dem auditorischen Kanal
Translated title:
Sensor fusion of auditory and visual cues
Author:
Hofbauer, Markus
Year:
Document type:
Faculty/School:
Fakultät für Informatik
Advisor:
Schill, Kerstin (Prof. Dr.); Zetzsche, Christoph (Dr.)
Referee:
Brauer, Wilfried (Prof. Dr. Dr. h.c. mult.); Hauske, Gert (Prof. Dr.)
Format:
Language:
Subject group:
DAT Datenverarbeitung, Informatik
Keywords:
multimodal; bimodal; Sensorische Interaktion; akustisch-visuell; Bewegungsdetektion; Bewegungsprädiktion; Datenfusion; Sensorfusion
Translated keywords:
multimodal; bimodal; sensory interaction; auditory-visual; motion detection; motion prediction; data fusion; sensor fusion
In dieser Arbeit wurde die audio-visuelle Datenfusion beim Menschen untersucht. Mit verschiedenen Verfahren aus der Signalverarbeitung als auch mit einem kognitiven Modell zur Evidenzkombination wurden die experimentellen Ergebnisse modelliert. Zuerst wurde gezeigt, welche Methoden zur Datenfusion bei verschiedenen technischen Systemen angewendet werden. Anschließend wurden wichtige Erkenntnisse zur multimodalen Signalverarbeitung bei biologischen Systemen dargestellt. In einer Computersimulatio...     »
Translated abstract:
This thesis investigated the fusion of auditory-visual data in humans. Different signal processing models and a cognitive model based on evidence combination were used. First, an overview is given of the data fusion models used in different operational systems, and relevant findings are presented on multisensory data fusion in biological systems. Next the statistical covariation between the auditory and visual signals during relative movements of an observer and various objects was simulated on...     »
Publication :