Modellgetriebene Verfolgung formvariabler Objekte in Videobildfolgen
Model-based tracking of non-rigid objects in image sequences
Hansen, Christoph
Fakultät für Informatik
Radig, Bernd (Prof. Dr.)
Radig, Bernd (Prof. Dr.); Mayer, Helmut (Prof. Dr.)
Format:
DAT Datenverarbeitung, Informatik
Videobildfolgen; Objektverfolgung; Tracking; Menschmodell; menschliche Bewegung; Farbklassifikation; Silhouette; Gesichtsmodell; formvariable Objekte; artikulare Formvariation; flexible Formvariation; Punktverteilungsmodelle; Point Distribution Models; PDM; Stereodetektion; Kamerakalibrierung; Gestik; Mimik; 3D; Sicherheitstechnik; Ergonomie
image sequences; object tracking; human motion capture; color classification; silhouette; face model; non-rigid objects; articulated deformation; deformable models; flexible contours; point distribution models; PDM; stereo vision; camera calibration; intelligent scissors; gesture; facial expression; 3D; security; ergonomics
In dieser Arbeit wird ein System zur automatischen Verfolgung formvariabler Objekte in Videobildfolgen vorgestellt. Der verwendete Ansatz kombiniert farb- und kantenbasierte Segmentierverfahren mit Methoden der 3D-Objektrekonstruktion und ermöglicht durch die Verwendung eines kalibrierten Stereokamerasystems die dreidimensionale Bewegungsvermessung der beobachteten Objekte. Das dem System zugrunde liegende generische 3D-Objektmodell erlaubt die Modellierung beliebig aufgebauter artikularer Objek...     »
This thesis presents a system for tracking non-rigid objects in video sequences. The presented approach combines color- and edge-based segmentation methods with techniques for 3D object reconstruction and allows to reconstruct an object´s three-dimensional movement by means of a calibrated stereo vision system. A generic 3D object model allows modeling arbitrary articulated objects as a composition of several rigid object model parts. The parts are further described by features which implicitly...     »
Veröffentlichung:
Universitätsbibliothek der TU München