Original title:
Characterization of the DnaK-DnaJ-GrpE system under oxidative heat stress
Translated title:
Charakterisierung des DnaK-DnaJ-GrpE Systems unter oxidativem Hitzestress
Author:
Linke, Katrin
Faculty/School:
Fakultät für Chemie
Advisor:
Buchner, J. (Univ.-Prof. Dr.)
Referee:
Buchner, J. (Univ.-Prof. Dr.); Jakob, U. (Asst.-Prof. Ph.D., Universitiy of Michgan, USA)
Format:
Subject group:
CHE Chemie
Keywords:
oxidative stress; heat stress; DnaK; Hsp70; DnaJ; Hsp40; Hsp33; zinc; ATP
Translated keywords:
Oxidativer Stress; Hitzeschock; DnaK; Hsp70; DnaJ; Hsp40; Hsp33; Zink; ATP
TUM classification:
CHE 820d; CHE 806d
The highly conserved DnaK-DnaJ-GrpE system protects cells against elevated temperatures. Under oxidative heat stress conditions, however, DnaK reversibly looses its chaperone activity. This is caused by a dramatic degrease of the cellular ATP concentration due to oxidative stress. Now, the ATP-independent, redox-regulated chaperone holdase Hsp33 binds to aggregation sensitive proteins until non-stress conditions are restored. Then, DnaK reactivates and supports the refolding of Hsp33-bound subst...     »