Original title:
Induktion systemischer Resistenz durch N-Acyl-L-homoserinlacton-produzierende Bakterien in der Rhizosphäre von Tomatenpflanzen
Translated title:
Induced systemic resistance by N-acylhomoserine lactone producing bacteria in the tomato rhizosphere
Author:
Schuhegger, Regina
Faculty/School:
Fakultät für Chemie
Advisor:
Langebartels, Christian (Priv.-Doz. Dr.)
Referee:
Schleifer, Karl-Heinz (Prof. Dr.); Langebartels, Christian (Priv.-Doz. Dr.)
Format:
Subject group:
CHE Chemie
Keywords:
induzierte systemische Resistenz; Salicylsäure; Signalwege; AHL; Rhizosphärebakterien; Serratia; Alternaria; Tomate
Translated keywords:
induced systemic resistance; salicylic acid; signaling; AHL; rhizobacteria; Serratia; Alternaria; tomato
Controlled terms:
Tomate; Rhizosphäre; Bakterien; Induzierte Resistenz
Rhizosphärebakterien können die Widerstandskraft von Pflanzen gegenüber Pathogenen steigern. Es konnte festgestellt werden, dass die Produktion von N-Acyl-L-homoserinlactonen (AHL) durch Serratia liquefaciens MG1 eine wichtige Rolle bei der Reduktion von Krankheitssymptomen bei Tomatenpflanzen spielt. Bei dieser AHL-induzierten systemischen Resistenz sind mehrere Signalwege beteiligt; es werden sowohl Salicylsäure- wie auch Ethylen-abhängige Abwehrgene in ihrer Expression erhöht. Damit wurden A...     »
Rhizobacteria can stimulate pathogen resistance in various plant species. Many plant-associated bacteria use N-acylhomoserine lactones (AHL) for intra- and intergeneric communication to recognize environmental conditions in a cell-density dependent manner ('quorum sensing'). In our experiments tomato leaves developed systemic resistance to the fungal pathogen Alternaria alternata following root inoculation with Serratia liquefaciens. The biocontrol activity of S. liquefaciens depended on AHL pro...     »
Publication :