Original title:
Entwicklung und Optimierung von modernen Probenvorbereitungsmethoden zur Ultraspurenbestimmung umweltrelevanter Elemente mittels Graphitofenatomabsorptionsspektrometrie
Translated title:
Development and optimization of modern sample preparation techniques for ultra trace analysis of environment relevant elements by means of graphite furnace atomic absorption spectrometry
Author:
Boch, Kerstin
Faculty/School:
Fakultät für Chemie
Advisor:
Schuster, Michael (Prof. Dr.)
Referee:
Schuster, Michael (Prof. Dr.); Türler, Andreas (Prof. Dr.)
Format:
Subject group:
CHE Chemie
Keywords:
Arsen; Selen; Palladium; Probenvorbereitung; Fließinjektionsanalyse; mikrowellenunterstützter Aufschluss; Graphitofenatomabsorptionsspektrometrie
Translated keywords:
Arsenium; Selenium; Palladium; sample preparation; flow injection analysis; microwave-assisted digestion; graphite furnace atomic absorption spectrometry
Controlled terms:
Umweltanalytik; Arsen; Selen; Aufschluss ; Mikrowellentechnik; Graphitofen-Atomabsorptionsspektroskopie; Spurenanalyse; Multielementanalyse; Probenvorbereitung
In der vorliegenden Arbeit wurden Probenvorbereitungsmethoden für Umweltmaterialien entwickelt, die für spezielle, umweltrelevante Analyten ein schnelles, mikrowellenunterstütztes Aufschlussverfahren mit einer anschließenden Abtrennung / Anreicherung des Analyten in einem Fließinjektionsanalysesystem (FIAS) verbinden und so eine störungsfreie Bestimmung im Ultraspurenbereich ermöglichen. Die Entwicklung eines Aufschlussverfahren, das auch sehr oxidationsbeständige, arsenorganische Verbindungen z...     »
Modern sample preparation techniques for environmental materials have been developed in the submitted dissertation. Microwave-assisted fast digestion methods have been combined with subsequent enrichment / separation flow injection analysis (FIA). After sample preparation determination in the ultra trace range is possible in undisturbed medium. A digestion method for complete mineralisation of even highly stable organo arsenic species in fish and sea food samples has been developed, which is sui...     »
Publication :