Structural and Biochemical Studies on Tricorn Protease
Strukturelle und biochemische Untersuchungen der Tricorn Protease
Kim, Jeong-Sun
Fakultät für Chemie
Huber, Robert (Prof. Dr. Dr. h.c.)
Huber, Robert (Prof. Dr. Dr. h.c.); Hiller, Wolfgang (Prof. Dr.)
Format:
CHE Chemie
X-ray crystallography; tricorn protease; Thermoplasma acidophilum; propeller; protein degradation
Röntgenkristallographie; Tricorn Protease; Thermoplasma Acidophilum; Propeller; Proteindegradation
Schlagworte (SWD):
Tricorn-protease
CHE 832d
Tricorn protease from Thermoplasma acidophilum, a further processor of proteasomal products, was studied. 2.0 Å resolution crystal structure reveals a complex mosaic protein whereby five domains combine to form one of six subunits, which further assemble to form the 3-2-symmetric core protein. Its catalytic residues were visualized by inhibitor complex crystal structures and confirmed by mutageneses. Results of ligand complex structures and mutageneses identify the 7-bladed b-propeller domain as...     »
Die Tricorn Protease aus Thermoplasma acidophilum, die in dieser Arbeit untersucht wurde, prozessiert Produkte des Proteasoms mit einer Länge von ca. 7-9 Aminosäuren zu Tri- bzw. Tetrapeptiden. Die Kristallstruktur des Enzyms mit einer Auflösung von 2,0 Å zeigt, daß die aus fünf Domänen bestehende Untereinheit zu einem komplexen 3-2-symmetrischen Hexamer assoziiert. Seine katalytischen Reste konnten sowohl durch Komplexe mit Inhibitoren als auch durch Mutagenese des Enzyms lokalisiert werden. We...     »
Veröffentlichung:
Universitätsbibliothek der TU München