Original title:
Dynamics of Photoinduced Charge Transfer Processes in Modified DNA and an Engineered Protein
Translated title:
Dynamik photoinduzierter Ladungstransferprozesse in modifizierter DNA und einem künstlichen Liganden-Bindungsprotein
Author:
Hess, Stephan
Faculty/School:
Fakultät für Chemie
Advisor:
Michel-Beyerle, Maria-Elisabeth (Prof. Dr.)
Referee:
Scheer, Hugo (Prof. Dr.); Rösch, Notker (Prof. Dr.)
Format:
Subject group:
CHE Chemie
Keywords:
DNA; charge transfer; intercalator; acridine; femtosecond spectroscopy
Translated keywords:
DNA; Ladungstransfer; Interkalator; Acridin; Femtosekunden-Spektroskopie
Controlled terms:
DNS; Elektronentransfer; Acridin; Photochemische Reaktion; Femtosekundenspektroskopie
TUM classification:
CHE 164d; CHE 189d; CHE 860d
The mechanism and the distance dependence of the photoinduced oxidation of guanine in DNA duplexes containing a covalently attached, selectively intercalated acridine derivative as a hole injecting chromophore have been investigated by means of femtosecond time-resolved absorption spectroscopy. The observed steep distance dependence is caused not solely by a decrease in electronic coupling, but also by a concomitant increase in reorganization energy with increasing distance. Additional experimen...     »