Original title:
Faculty/School:
Fakultät für Chemie
Advisor:
Herrmann, Wolfgang A. (Prof. Dr. Dr. h.c. mult.)
Referee:
Herrmann, Wolfgang A. (Prof. Dr. Dr. h.c. mult.); Nitsch, Walter (Prof. Dr.)
Format:
Subject group:
CHE Chemie; CIT Chemie-Ingenieurwesen, Technische Chemie, Biotechnologie
Keywords:
heterogene Katalyse; Dehydrierung; Wolframcarbid; Wolframnitrid; Benzylalkohol; Benzaldehyd
Translated keywords:
heterogeneous catalysis; dehydrogenation; tungsten carbide; tungsten nitride; benzyl alcohol; benzaldehyde
Controlled terms:
Benzylalkohol; Katalytische Dehydrierung; Gasphasenreaktion; Katalysator; Übergangsmetallcarbide; Einlagerungsverbindungen
TUM classification:
CHE 646d; CHE 167d; CHE 315d; CIT 315d
Zielsetzung der Dissertationsarbeit war die Entwicklung und Erprobung neuartiger Katalysatoren zur Gasphasendehydrierung von Alkoholen. Zu diesem Zweck wurden Übergangsmetallcarbide und –nitride dargestellt und bzgl. ihrer katalytischen Eigenschaften eingehend untersucht. In Kombination mit basischen Metalloxiden erzielten diese bemerkenswerte katalytische Aktivitäten. Durch Dehydrierung der korrespondierenden Alkohole an diesen Katalysatoren konnten strukturell unterschiedlichste Aldehyde und K...     »
The intention of this thesis was the research for new catalysts for gas phase dehydrogenation of alcohols. For the purpose of this, transition metal carbides and -nitrides had been synthesised and thoroughly examined concerning their catalytic properties. In combination with basic metal oxides, they achieved remarkable activities. Aldehydes and ketones with different structures were produced efficiently with these catalysts by dehydrogenation of the corresponding alcohols.
Publication :
Universitätsbibliothek der TU München