Parallelsynthese von Bibliotheken nichtpeptidischer alpha-v-beta-3-Antagonisten für den Einsatz in Tumortherapie und -diagnostik
Parallel Synthesis of nonpeptidic alpha-v-beta-3 Antagonist Libraries for Tumor Therapy and Diagnostics
Sulyok, Gabor
Fakultät für Chemie
Kessler, Horst (Prof. Dr.)
Nuyken, Oskar (Prof. Dr.); Moroder, Luis (Prof. Dr.)
Format:
CHE Chemie
Synthese; Medizinische Chemie; Kombinatorische Chemie; Parallelsynthese; Festphase; Peptidmimetikum; Integrin; Rezeptor; Tumor; Krebs
synthesis; medicinal chemistry; combinatorial chemistry; parallel synthesis; solid phase; peptidic; mimetic; integrin; receptor; tumor; cancer
Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich mit der Festphasen-Parallelsynthese hochaktiver und selektiver RGD-Mimetika. Die Aminosäuresequenz Arg-Gly-Asp (RGD) ist ein häufig vorkommendes Integrinbindungsmotiv, das als Leitstruktur für die Entwicklung von Integrinantagonisten dient. Im Mittelpunkt dieser Arbeit steht der alpha-v-beta-3-Rezeptor, der unter anderem eine wichtige Rolle bei der tumorinduzierten Angiogenese spielt. Ziel der Arbeit ist die Optimierung der peptidischen Leitstruktur hinsic...     »
This thesis describes the parallel synthesis of highly active and selective RGD mimetics on solid support. The amino acid sequence Arg-Gly-Asp (RGD) is a common integrin binding motif, which is used for the design of integrin antagonists. This work is dealing with inhibitors of the alpha-v-beta-3 receptor, which plays a crucial role in tumor induced angiogenesis. Aim of this work is the optimization of the peptidic lead structure regarding its biological properties. Peptidomimetic and nonpeptidi...     »
Veröffentlichung:
Universitätsbibliothek der TU München