Analytik partiell oxidierter polyzyklischer aromatischer Kohlenwasserstoffe und Abbau von Benzo[a]pyren auf Russaerosolpartikeln durch Ozon
Analytics of partially oxidized polycyclic aromatic hydrocarbons and degradation of benzo[a]pyrene on soot aerosol particles with ozone
Letzel, Thomas
Fakultät für Chemie
Nießner, Reinhard (Prof. Dr.)
Schuster, Michael (Prof. Dr.); Parlar, Harun (Prof. Dr. Dr. habil. Dr. h.c.)
Format:
CHE Chemie; PHY Physik
oxy-PAH; partially oxidized PAH; phenolic compounds; RP-HPLC; phenyl-modified silica; LC-MS; LC-APCI-MS; LC-APCI-single quadrupole-MS; oxy-PAH fragmentation; phenolic compounds fragmentation; hydrogen bonding; real samples; aerosols; soot aerosol particles; urban aerosol; rural aerosol; PAH; benzo[a]pyrene; ozonization; reaction kinetics; rate coefficients; adsorption equilibrium constants; ozone adsorption; water adsorption; oxidation products; reaction chambers
Schlagworte (SWD):
Polycyclische Aromaten ; Flüssigkeitschromatographie ; Quadrupolmassenspektrometrie; Ozon; Benzopyren
CHE 665d; CHE 254d; CHE 232d; CHE 367d; PHY 367d
Eine universelle Methode zur Analyse partiell oxidierter aromatischer Kohlenwasserstoffe wurde entwickelt und auf Realproben angewandt. Die Analytik basiert auf flüssigchromatographischer Trennung durch eine phenyl-modifizierte Umkehrphase und massenspektrometrischer Detektion mit einem APCI-Quadrupol-Massenspektrometer. Damit wurde eine Datenbank erstellt (73 Referenzsubstanzen) und Realproben mit umwelttechnischer und medizinischer Relevanz untersucht. Ein weiterer Schwerpunkt der Arbeit lag i...     »
A universal method for the efficient separation and detection of partially oxidized polycyclic aromatic hydrocarbons has been developed and was applied to real samples. These method bases on a liquid chromatographic separation with a phenyl-modified silica reversed stationary phase and mass spectrometric detection with APCI-single-quadrupole-MS. The applicability was demonstrated with 73 reference substances and with real samples of environmental, medical, and technical relevance. Another topic...     »
Veröffentlichung:
Universitätsbibliothek der TU München