Post-Quantum Cryptography in the Hamming Metric, the Rank Metric, and the Sum-Rank Metric
Postquanten-Kryptographie in der Hammingmetrik, der Rangmetrik und der Summenrangmetrik
Renner, Julian Wilhelm
Fakultät für Elektrotechnik und Informationstechnik
Wachter-Zeh, Antonia (Prof. Dr.)
Wachter-Zeh, Antonia (Prof. Dr.); Horlemann, Anna-Lena (Prof. Dr.)
ELT Elektrotechnik
Code-Based Cryptography, Hamming Metric, Post-Quantum Cryptography, Rank Metric, Sum-Rank Metric
Codebasierte Kryptographie, Hammingmetrik, Postquanten-Kryptographie, Rangmetrik, Summenrangmetrik
DAT 580; ELT 520
This thesis studies code-based cryptography. First, three problems related to code-based cryptography are investigated and algorithms to solve them are presented. Then, attacks on the Twisted Reed-Solomon based McEliece scheme and on an implementation of the Hamming Quasi-Cyclic are developed. Last, the new scheme, LIGA, is proposed. It is based on the hardness of list decoding and interleaved decoding of Gabidulin codes; it features short ciphertext and key sizes, and no decryption failures.
Diese Arbeit behandelt codebasierte Kryptographie. Zuerst werden drei diesbezügliche Probleme untersucht und Algorithmen zum Lösen dieser Probleme vorgestellt. Danach werden Angriffe auf das Twisted Reed-Solomon basierte McEliece System und auf eine Implementierung von Hamming Quasi-Cyclic entwickelt. Zuletzt wird das neue System LIGA vorgestellt. Es basiert auf Listen- und Verschränkungsdecodierung von Gabidulin Codes und zeichnet sich durch kurze Geheimtexte und Schlüsselgrößen aus.
17.11.2021
07.04.2022