Original title:
Efficient scenario-based assessment of automated driving systems through virtual testing
Original subtitle:
Methodology, framework and lessons learned
Translated title:
Effiziente Szenarien-basierte Bewertung von automatisierten Fahrfunktionen durch virtuelles Testen
Translated subtitle:
Methodik, Framework und gewonnene Erkenntnisse
Author:
Wagner, Sebastian Karl
Faculty/School:
Fakultät für Informatik
Advisor:
Knoll, Alois C. (Prof. Dr. habil.)
Referee:
Knoll, Alois C. (Prof. Dr. habil.); Watzenig, Daniel (Prof. Dr.)
Subject group:
DAT Datenverarbeitung, Informatik
Keywords:
Automated Driving, Autonomous Driving, Risk Estimation, Risk Assessment, Accident Risk, Test Instance, Test Concept, Test Domain, Test Coverage, Scenario Definition, Scenario Description, Driving Scenario, Simulation, Virtual Testing, Cross-Verification, Scenario Variation, Scenario Space, Scenario Clustering, Approval Trap
Translated keywords:
Automatisiertes Fahren, Autonomes Fahren, Risikoabschätzung, Risikobewertung, Unfallrisiko, Testinstanz, Testkonzept, Testdomäne, Testraumabdeckung, Szenariendefinition, Szenarienbeschreibung, Fahrszenario, Simulation, Virtuelles Testen, Quervergleich, Szenarienvariation, Szenarienraum, Szenariengruppierung, Abnahmefalle
TUM classification:
DAT 260d; DAT 815d
This thesis researches into the assessment of automated driving functions as existing methods are stretched to their limits. A scenario-based methodology incorporating virtual testing is elaborated and implemented in a proof of concept manner. In this context, a risk metric for driving tests and a framework for the re-simulation and cross-verification with real-world driving tests are proposed. Further, this thesis provides tooling for variation of scenarios and the definition of a scenario spac...     »
Diese Arbeit untersucht die Bewertung automatisierter Fahrfunktionen, da existierende Methoden an ihre Grenzen stoßen. Es wird Szenarien-basierte Methodik unter Miteinbeziehung virtueller Tests ausgearbeitet und als Machbarkeitsnachweis implementiert. In diesem Rahmen werden eine Metrik für das Risiko in Fahrtests und ein Framework zum Quervergleich mit Realfahrten vorgestellt. Zudem bietet diese Arbeit Werkzeuge zur Variation von Szenarien und zur Definition eines Szenarienraumes für Abdeckungs...     »
Date of submission:
18.08.2020