Original title:
Topologische Flankenkorrektur zur Anregungsoptimierung von Stirnradgetrieben
Original subtitle:
Entwicklung und Überprüfung von Auslegungsmethoden zur Ableitung anregungsoptimierter Flankenkorrekturen von Stirnradgetrieben unter Berücksichtigung der Fertigbarkeit und Flankentragfähigkeit
Translated title:
Topological Flank Modification for the Optimisation of the Excitation Behaviour of Cylindical Gears
Translated subtitle:
Development and Evaluation of Design Methods for Excitation-Optimised Flank Modifications of Cylindrical Gears with Respect to the Manufacturability and the Load Carrying Capacity
Author:
Kohn, Bernhard
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Stahl, Karsten (Prof. Dr.)
Referee:
Stahl, Karsten (Prof. Dr.); Zäh, Michael (Prof. Dr.)
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Stirnradgetriebe, Flankenkorrektur, Anregungsverhalten
Translated keywords:
Cylindrical Gears, Flank Modifications, Mesh Excitation
TUM classification:
MAS 000d
Controlled terms (agricultural engineering):
MAS 000d
Die Auslegung von Flankenmodifikationen für Stirnradverzahnungen findet im Spannungsfeld zwischen Anregungsverhalten, Flankentragfähigkeit und Wirkungsgrad statt. In der vorliegenden Arbeit werden topologische Flankenmodifikationen untersucht, welche diesen Zielkonflikt umgehen. Die Ableitung der Modifikationen erfolgt unter der Maßgabe, durch Verzahnungsschleifen herstellbare Flankenformen zu generieren. Mehrere Varianten wurden zur Validierung der Auslegungsmethoden in Prüfstandsversuchen bezü...     »
The design of flank modifications for involut cylindrical gears must satisfy the goals of the excitation behaviour, the gear power losses and the flank load carrying capacity. In this thesis topological flank modifications are investigated in order to avoid this conflict of goals. The flank geometries are derived with the aim of a reasonable feasibility considering up-to-date gear grinding technologies. To validate the design methods several variants were examined on a test rig towards the excit...     »