Original title:
Faculty/School:
TUM School of Governance
Advisor:
Schreurs, Miranda (Prof. Dr.)
Referee:
Schreurs, Miranda (Prof. Dr.); Wurster, Stefan (Prof. Dr.)
Subject group:
POL Politologie
Keywords:
climate change adaptation, Germany, South Korea, water management, discursive institutionalism, policy process
Translated keywords:
Klimaanpassung, Wassermanagement, Deutschland, Südkorea, diskursiven Institutionalismus
TUM classification:
UMW 027d
This dissertation examines the factors behind the different water management adaptation approaches to climate change in South Korea and Germany by comparing their political decision-making processes. The study indicates that policy change and stability is the result of discourse and institutional interaction, and thus emphasizes the validity of discursive institutionalism. This study may help to understand why certain policies are adopted for climate change adaptation.
Diese Dissertation untersucht die verschiedenen wasserwirtschaftlichen Anpassungsansätze an den Klimawandel in Südkorea und Deutschland, indem die jeweiligen politischen Entscheidungsprozesse verglichen werden Die Studie belegt, dass Kontinuität und Wandel von Politiken das Ergebnis von sozialem Diskurs und institutioneller Interaktion ist und stützt damit die Theorie des diskursiven Institutionalismus. Sie kann zu einem besseren Verständnis beitragen, warum bestimmte Politiken zur Anpassung an...     »
ISBN:
978-3-00-067756-4