Optimizing Flexibility for Component Design in Systems Engineering under Epistemic Uncertainty
Flexibilitätsoptimierung für Komponentenentwicklung im Systems Engineering unter epistemischer Unschärfe
Daub, Marco
Ingenieurfakultät Bau Geo Umwelt
Duddeck, Fabian (Prof. Dr. habil.)
Duddeck, Fabian (Prof. Dr. habil.); Moens, David (Prof. Dr.); Hanss, Michael (Prof. Dr. habil.)
BAU Bauingenieurwesen, Vermessungswesen
Systems engineering, Concurrent engineering, Epistemic Uncertainty, Solution space, Constraint decomposition, Optimization, Crashworthiness
BAU 005
In systems engineering, complexity can be reduced by a decomposition of the design process. This includes the decoupling of design decisions for which this thesis presents a new framework. Innovative methods that take both a system’s hierarchical structure and epistemic uncertainty in the early design phase into account are proposed. These methods provide optimal flexibility for decision making at the component level and yield robustness at the system level. The effectiveness of the overall appr...     »