User: Guest  Login
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Rixen, Daniel J. (Prof. dr.)
Referee:
Rixen, Daniel J. (Prof. dr.); Santos, Ilmar (Prof. Dr. Dr.)
Language:
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
rotordynamics, ball bearings, contactless seals, vibration analysis
Translated keywords:
Rotordynamik, Kugellager, Berührungslose Dichtungen, Schwingungsanalyse
TUM classification:
MTA 000d
This thesis presents methodologies for a precise representation of the dynamic behavior of turbopumps. Therefore, models for ball bearings and contactless seals with their nonlinear, speed- and state-dependent behavior are developed and validated on several test rigs. A coupled multiphysical model of the rotor-system is created to show the interactions of the different component models and to improve the accuracy of the prediction of the vibrational behavior of turbopumps.
Translated abstract:
Die Arbeit stellt Methoden zur präzisen Abbildung des dynamischen Verhaltens von Turbopumpen vor. Dafür werden Modelle für Kugellager und berührungslose Dichtungen mit ihrem nichtlinearen, geschwindigkeits- und zustandsabhängigen Verhalten entwickelt und an Prüfständen validiert. Die Ergebnisse fließen in ein gekoppeltes multiphysikalisches Modell des gesamten Rotorsystems, um die Interaktionen der unterschiedlichen Komponentenmodelle zu ermitteln. Dadurch ist eine verbesserte Vorhersage des dyn...     »
ISBN:
978-3-8439-4322-2