Modelling and control of large-scale direct-drive wind turbine systems under open-switch faults in the machine-side converter
Modellierung und Regelung von getriebelosen Windkraftanlagen mit Schalterfehlern im maschinenseitigen Umrichter
Schechner, Korbinian
Fakultät für Elektrotechnik und Informationstechnik
Hackl, Christoph M. (Prof. Dr.)
Hackl, Christoph M. (Prof. Dr.); Hamacher, Thomas (Prof. Dr.); Hinkkanen, Marko (Prof. Dr)
ELT Elektrotechnik; ERG Energietechnik, Energiewirtschaft; MSR Meßtechnik, Steuerungs- und Regelungstechnik, Automation
TEC 000d
This thesis discusses the modelling and control of large-scale direct-drive wind turbine systems (WTSs) under open-switch faults in the machine-side converter. The two machine types used in direct-drive WTSs are the permanent magnet synchronous machine (PMSM) and the electrically excited synchronous machine (EESM). For the EESM, a nonlinear dynamic model including damper windings is derived. A method is developed to measure the nonlinear flux linkage maps of the EESM. Current and torque controll...     »