User: Guest  Login
Original title:
Material- und Prozessentwicklung der Extrusionsbasierten Additiven Fertigung von Heterogenen Katalysatorformkörpern
Translated title:
Material and Process Development of Extrusion-based Additive Manufacturing of Heterogeneous Catalyst Shapes
Author:
Ludwig, Theresa
Year:
Document type:
Faculty/School:
Fakultät für Chemie
Advisor:
Rieger, Bernhard (Prof. Dr. Dr. h.c.)
Referee:
Rieger, Bernhard (Prof. Dr. Dr. h.c.); Fischer, Richard W. (Prof. Dr.)
Language:
Subject group:
CHE Chemie
Keywords:
Additive Fertigung, heterogene Katalyse, Extrusion
Translated keywords:
additive manufacturing, heterogeneous catalysis, extrusion
TUM classification:
CHE 700d
Da die Formgebung von heterogenen Katalysatoren über industrielle Methoden auf einfache Geometrien limitiert ist, wird in dieser Arbeit die Additive Fertigung über zwei verschiedene extrusionsbasierte Technologien untersucht. Dabei wird die Verarbeitung von Katalysatorträgern, einem hydrieraktiven Katalysatorpräkursor und einem kalzinierten Katalysator entweder über Bildung von thermoplastischen Kompositmaterialien oder über hochgefüllte Pasten verglichen. Zudem werden Aspekte wie Rheologie, the...     »
Translated abstract:
The design of heterogeneous catalysts by industrial methods is limited to simple shapes. Therefore, this work investigates the additive manufacturing of catalysts by two different extrusion-based technologies. It contains a comparison of the processing of catalyst supports, a hydrogenation-active precursor and a calcined catalyst via formation of thermoplastic composites or via highly-filled pastes. Furthermore, aspects like rheology, thermal post-treatment and intrinsic catalytic activity are i...     »