Original title:
Translated title:
Pitting load-carrying capacity of large worm gears with incomplete contact pattern
Author:
Mautner, Eva-Maria
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Stahl, Karsten (Prof. Dr.)
Referee:
Stahl, Karsten (Prof. Dr.); Sauer, Bernd (Prof. Dr.)
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Grübchen, Schneckengetriebe, Tragfähigkeit
Translated keywords:
pitting, worm gears, load carrying capacity
TUM classification:
MAS 000d
Im Rahmen der Arbeit werden umfangreiche Untersuchungen zur Grübchentragfähigkeit von Schneckengetrieben großer Baugröße mit unvollständigem Tragbild vorgestellt. Dabei liegt der Fokus auf der Werkstoffpaarung bestehend aus einsatzgehärteter Stahlschnecke und einem Schneckenrad aus Kuper-Zinn-Bronze. Auf Basis der experimentellen und theoretischen Ergebnisse werden Berechnungsverfahren zur Beurteilung der Grübchentragfähigkeit von großen Schneckengetrieben mit unvollständigem Tragbild entwickelt...     »
Within this thesis, extensive investigations of the pitting load-carrying capacity of large worm gears with local contact pattern are presented. Thereby the material pairing case hardened worm and bronze worm wheel are in the focus. Based on the results of experimental and theoretical investigations, calculation methods for the pitting load-carrying capacity of large worm gears with incomplete contact pattern are developed and validated.
Series:
Lehrstuhl für Maschinenelemente, Forschungsstelle für Zahnräder und Getriebebau: FZG
Series volume:
ISBN: