Disaggregation of the Electric Energy Demand of Manufacturing Machines
Disaggregation des Elektrischen Energiebedarfs von Produktionsmaschinen
Gebbe, Christian Johannes
Fakultät für Maschinenwesen
Reinhart, Gunther (Prof. Dr.)
Reinhart, Gunther (Prof. Dr.); Hamacher, Thomas (Prof. Dr.)
ELT Elektrotechnik; ERG Energietechnik, Energiewirtschaft; MAS Maschinenbau
Nonintrusive load monitoring, NILM, disaggregation, energy monitoring
Nonintrusive Load monitoring, NILM, Disaggregation, Energiemonitoring
FER 000d; WIR 000d
This thesis analyzed whether the measurement method nonintrusive load monitoring can be used to determine the electric energy demand of components of manufacturing machines. It was found that the existing disaggregation algorithms were not suitable for fixed-speed motors with a continuously varying mechanical load and variable speed drives. Therefore, improved algorithms were developed and applied to seven manufacturing machines. For most loads, an accuracy of 85% or more was achieved.
In dieser Arbeit wurde untersucht, inwiefern der elektrische Energiebedarf von Komponenten einer Produktionsmaschine mittels der Messmethode „Nonintrusive Load Monitoring“ bestimmt werden kann. Es konnte dargelegt werden, dass die bestehenden Disaggregationsalgorithmen nur bedingt für Motoren mit fluktuierender mechanischer Last und für Frequenzumrichter geeignet sind. Daher wurden verbesserte Algorithmen entwickelt und diese durch eine Anwendung auf sieben Produktionsmaschinen validiert.
04.02.2019
11.02.2020