Original title:
Biotic Impacts on Ecosystem Services Provided by the Stream Interstitial Zone
Translated title:
Biotische Einflüsse auf Ökosystemdienstleistungen des Kieslückensystems von Fließgewässern
Author:
Böker, Carolin Elisabeth
Faculty/School:
Fakultät Wissenschaftszentrum Weihenstephan
Advisor:
Geist, Jürgen P. (Prof. Dr.)
Referee:
Geist, Jürgen P. (Prof. Dr.); Gerstmeier, Roland (Prof. Dr.); Lüders, Tillmann (Priv.-Doz. Dr.)
Subject group:
BIO Biowissenschaften
Keywords:
ecosystem engineers, interstitial zone, microbial communities, ecosystem services
Translated keywords:
Bioturbatoren, Kieslückensystem, Mikrobielle Gemeinschaften, Ökosystemdienstleistungen
TUM classification:
BIO 140d
Freshwaters are amongst the most threatened ecosystems worldwide. For the elaboration of conservation management concepts, an understanding of ecosystem functioning is crucial. In research of headwater stream ecosystems, one of the biggest knowledge gaps is the riverine interface between open water and groundwater – the interstitial zone. The latter is an important habitat for different species (invertebrates, vertebrates) and their life stages (egg development, larvae, adult organisms). Neverth...     »
Süßgewässer gehören zu den meist gefährdetsten Ökosystemen weltweit. Die Kenntnis der funktionalen Zusammenhänge eines Ökosystems ist unabdingbar um Schutzkonzepte entwickeln zu können. Bei der Erforschung von Flussoberläufen stellt der Übergangsbereich zwischen frei fließendem Wasser und Grundwasser – das Kieslückensystem – die größte Wissenslücke dar. Die interstitielle Zone fungiert als wichtiges Habitat für verschiedene Arten von Invertebraten und Vertebraten, sowie für deren verschiedene En...     »
Date of submission:
19.11.2018