User: Guest  Login
Original title:
Repetitive Structures
Original subtitle:
Design and construction of curved support structures with repetitive parameters
Translated title:
Repetitive Strukturen
Translated subtitle:
Entwurf und Konstruktion gekrümmter Tragstrukturen mit konstanten Parametern
Author:
Schling, Eike
Year:
Document type:
Faculty/School:
Fakultät für Architektur
Advisor:
Barthel, Rainer (Prof. Dr.)
Referee:
Barthel, Rainer (Prof. Dr.); Pottmann, Helmut (Prof. Dr.)
Language:
Subject group:
ARC Architektur; BAU Bauingenieurwesen, Vermessungswesen
Keywords:
gridshells, minimal surfaces, repetition, elastic deformation, curvature, Gaussian image
Translated keywords:
Gitterschalen, Minimalflächen, Bauteilwiederholung, elastische Verformung, Krümmung, Gauss Abbildung
TUM classification:
ARC 260d; BAU 150d
This thesis investigates doubly curved grid structures with the goal to simplify their fabrication. For this purpose, we examine networks with constant geometric parameters, and describe their potentials for design and construction. A holistic theory of “repetitive structures” is established, which takes into account both geometric and constructive criteria. This allows us to investigate individual parameters in order to create identical building parts. The theory is used to uncover principle...     »
Translated abstract:
Die vorliegende Arbeit untersucht zweifach gekrümmte Gitterstrukturen, mit dem Ziel deren Herstellung zu vereinfachen. Dafür werden Netzwerke mit konstanten geometrischen Parametern beschrieben, und die damit verbundenen Möglichkeiten für Entwurf und Konstruktion erarbeitet. Es wird eine ganzheitliche Theorie „Repetitiver Strukturen“ unter Berücksichtigung geometrischer und konstruktiver Kriterien vorgelegt, die es ermöglicht die Verwendung gleicher Bauteile anhand einzelner Parameter zu unters...     »