Original title:
Charakterisierung von Schlüsselaromastoffen in sensorisch einwandfreien sowie fehlerhaften Off-Flavor Rapsölen – Identifizierung von Markerverbindungen zur Qualitätskontrolle
Translated title:
Characterization of key aroma compounds in rapeseed oils with desired sensory attributes as well as rapeseed oils evoking an off-flavor - identification of marker compounds for quality control
Author:
Matheis, Katrin Maria
Faculty/School:
Fakultät für Chemie
Advisor:
Granvogl, Michael (Priv.-Doz. Dr. habil.)
Referee:
Granvogl, Michael (Priv.-Doz. Dr. habil.); Engel, Karl-Heinz (Prof. Dr.)
Subject group:
CHE Chemie
TUM classification:
CHE 500d
Rapsöl ist in Deutschland seit Jahren das meistgenutzte Pflanzenöl, jedoch treten häufig Fehlgerüche (Off-Flavor) auf. Ziel war es deshalb, den stichig/modrigen Off-Flavor in nativem kaltgepressten Rapsöl und den fischigen Off-Flavor in gedämpftem Rapsöl mit Hilfe des Konzepts der Molekularen Sensorik aufzuklären. In der Dissertation wurden die für beide Off-Flavor verantwortlichen Verbindungen durch Vergleich mit sensorisch einwandfreien Referenzölen erfolgreich entschlüsselt. Zusätzlich wurden...     »
Rapeseed oil is the mostly used edible vegetable oil in Germany since many years. Unfortunately, considerable amounts of rapeseed oils evoke various off-flavors. Therefore, the aim was to elucidate the fusty/musty off-flavor in a native cold-pressed rapeseed oil and the fishy off-flavor in a steam-treated rapeseed oil using the molecular sensory science concept. In the present study, the key aroma compounds evoking the distinct off-flavors were successfully decoded by comparison with rapeseed oi...     »
ISBN:
978-3-8439-3807-5