Original title:
Faculty/School:
Fakultät für Informatik
Advisor:
Albers, Susanne (Prof. Dr.)
Referee:
Albers, Susanne (Prof. Dr.); Bichler, Martin (Prof. Dr.)
Subject group:
DAT Datenverarbeitung, Informatik
Keywords:
approximation algorithms, behavioral economics, computational complexity, incentive design, present-biased planning
Translated keywords:
Approximationsalgorithmen, Verhaltensökonomie, Rechenkomplexität, Incentive Design, Planen mit Present-Bias
TUM classification:
DAT 530d
Drawing on a recent graphical model due to Kleinberg and Oren, we study the design of incentives for present-biased agents from an algorithmic perspective. First, we consider three commonly used incentives based on prohibition, penalties and rewards. We compare the conceptual costs of implementing these incentives and analyze the complexity of computing optimal designs. Secondly, we present two generalized versions of Kleinberg and Oren's model. The first model addresses incentives for multiple...     »
In Anlehnung an ein neues von Kleinberg und Oren entwickeltes grafisches Modell untersuchen wir die Gestaltung von Anreizen für Agenten mit einem Present-Bias. Zuerst betrachten wir drei häufig genutzte Anreize in der Form von Verboten, Strafen und Belohnungen. Wir vergleichen die konzeptionellen Kosten dieser Anreize miteinander und analysieren die Komplexität der Berechnung von optimalen Designs. Im Anschluss stellen wir zwei verallgemeinerte Formen von Kleinberg und Orens Model vor. Das erste...     »
Date of submission:
27.06.2018