Original title:
Comparative characterization of selected Saccharomyces yeast strains as beer fermentation starter cultures
Translated title:
Vergleichende Charakterisierung ausgewählter Saccharomyces-Hefestämme als Bierfermentations-Starterkulturen
Author:
Meier-Dörnberg, Tim
Faculty/School:
Fakultät Wissenschaftszentrum Weihenstephan
Advisor:
Jacob, Friedrich (Prof. Dr.)
Referee:
Jacob, Friedrich (Prof. Dr.); Vogel, Rudi F. (Prof. Dr. habil.); Weuster-Botz, Dirk (Prof. Dr.)
Subject group:
BRA Brauwesen
Keywords:
yeast characterization, fermentation, brewing yeast, Saccharomyces pastorianus, Saccharomyces cerevisiae, spoilage yeast, Saccharomyces cerevisiae var. diastaticus, super-attenuation
Translated keywords:
Hefecharakterisierung, Fermentation, Brauhefe, Saccharomyces pastorianus, Saccharomyces cerevisiae, Schadhefe, Saccharomyces cerevisiae var. diastaticus, Übervergärung
This paper shows the development and implementation of a model to characterize and differentiate yeasts in terms of their suitability for relevant application in breweries. Properties that are specific to yeast strains and relevant to brewing have been compiled and compared under consistent and practice-relevant conditions. A plant concept was also established providing transferable and scalable results in the form of 2-liter trial fermentations. Standardized conditions make it possible to obtai...     »
Diese Arbeit zeigt die Entwicklung und Implementierung eines Modells zur Charakterisierung und Unterscheidung ausgewählter Saccharomyces Hefen hinsichtlich ihrer Eignung für einen brauereirelevanten Einsatz. Durch gleichbleibende und praxisrelevante Bedingungen wurden braurelevante und hefestammspezifische Eigenschaften gesammelt und vergleichend dargestellt. Hierzu wurde ein Anlagenkonzept erarbeitet welches in Form von 2 Liter Versuchsgärungen auf den Großmaßstab übertragbare Ergebnisse liefer...     »
Date of submission:
04.05.2018