Original title:
Auswirkungen des Klimawandels auf regionale Energiesysteme
Original subtitle:
Modellierung und Optimierung regionaler Energiesysteme unter Berücksichtigung klimatischer und räumlicher Aspekte
Translated title:
Effects of climate change on regional energy systems
Translated subtitle:
Modelling and optimisation of regional energy systems considering climatic and spatial aspects
Author:
Hausl, Stephan Philipp
Faculty/School:
Fakultät für Elektrotechnik und Informationstechnik
Advisor:
Hamacher, Thomas (Prof. Dr.)
Referee:
Hamacher, Thomas (Prof. Dr.); Streicher, Wolfgang (Prof. Dr.)
Subject group:
ERG Energietechnik, Energiewirtschaft
Keywords:
Klimawandel, Energiesystemmodellierung, Regionale Energiesysteme, Regionale Klimamodelle, Energiesystemoptimierung, Heizbedarf, Kühlbedarf, Erneuerbare Energien, GIS, RESRO
Translated keywords:
Climate change, Energy system modelling, Regional energy systems, Regional climate models, Energy system optimisation, Space heating demand, Cooling demand, Renewable energies, GIS, RESRO
TUM classification:
ERG 700d
In vorliegender Arbeit werden die Auswirkungen des Klimawandels auf regionale Energiesysteme untersucht. Auf Basis räumlich hochaufgelöster Klima- und Gebäudedaten werden hierzu der Wärme- und Kältebedarf für drei ländlich geprägte Regionen in Österreich bis zum Jahr 2050 modelliert. Die Ergebnisse finden Eingang in eine Energiesystemoptimierung, bei der die kostenoptimale Energiebereitstellung unter Berücksichtigung regional verfügbarer Potenziale erneuerbarer Energien berechnet wird. Neben den...     »
In the following thesis effects of climate change on regional energy systems are examined. Heating and cooling demand for three rural regions in Austria are modelled until the year 2050 using climate and building data with high spatial resolution. The outcomes are then fed into an energy system optimisation, where the cost-optimum energy supply considering regionally available renewable energy potentials is calculated. The thesis provides findings about the climate-induced shift between heating...     »
Date of submission:
24.11.2017