Original title:
A contribution to integral fiber reinforced hinges based on carbon fiber reinforced elastomers and the hybrid-matrix approach
Translated title:
Ein Beitrag zu integralen Faserverbundgelenken basierend auf kohlenstofffaserverstärkten Elastomeren und dem Hybrid-Matrix-Ansatz
Author:
Krollmann, Jan
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Drechsler, Klaus (Prof. Dr.)
Referee:
Drechsler, Klaus (Prof. Dr.); Baier, Horst (Prof. Dr.)
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
hybrid-matrix composites, multi-matrix composites, flexible composites, carbon fiber reinforced elastomers, integral fiber reinforced hinges
Translated keywords:
Hybrid-Matrix Faserverbundwerkstoffe, Multi-Matrix Faserverbundwerkstoffe, kohlenstofffaserverstärkte Elastomere, Festkörpergelenke, flexible Verbundwerkstoffe, integrale Faserverbundgelenke
TUM classification:
WER 440d
Integral fiber reinforced hinges (IFRH) represent a promising solution for the existent conflict of shape adaptive lightweight structures: shape adaptability versus load carrying ability. However, limited information on manufacturing processes capable of integrating multiple matrix materials into one composite part, suitable matrix materials and hinge performance exist. The presented thesis focuses on the investigation of a hybrid-matrix injection process, material properties of carbon fiber rei...     »
Integrale Faserverbundgelenke (IFVG) stellen eine vielversprechende Leichtbaulösung für den existierenden Konflikt bei formvariablen Strukturen dar: Formvariabilität im Gegensatz zu Lastaufnahmevermögen. In der Literatur existieren nur wenige Informationen bzgl. geeigneten Herstellungsprozessen für die Integration mehrere Matrixmaterialien in ein Faserverbundlaminat, geeigneten Matrixmaterialien sowie die Eigenschaften dieser Festkörpergelenke. Die vorliegende Arbeit zielt auf die Untersuchung e...     »
Series:
lehrstuhl für Carbon Composites, Fakultät für Maschinenwesen, Technische Universität München