Original title:
Efficient Surrogate-based Robust Design Optimization Method.
Original subtitle:
Multi-disciplinary Design for Aero-turbine Components.
Translated title:
Effiziente Ersatzmodell-basierte Robustheitoptimierungsmethode.
Translated subtitle:
Multidisziplinäre Design von Turbinenkomponenten.
Author:
Arsenyev, Ilya
Faculty/School:
Ingenieurfakultät Bau Geo Umwelt
Advisor:
Duddeck, Fabian (Prof. Dr. habil.)
Referee:
Duddeck, Fabian (Prof. Dr. habil.); Mailach, Ronald (Prof. Dr. habil.); Verstraete, Tom (Prof. Dr.)
Subject group:
TEC Technik, Ingenieurwissenschaften (allgemein); VER Technik der Verkehrsmittel
TUM classification:
BAU 005d
This work continues the recently intensified research aimed to propose efficient methods for the optimization of industrial turbine components under the presence of uncertainties. Improvement and automation of the multi-disciplinary simulation process combined with optimization and optimization under uncertainty (OUU) techniques should bring considerable reduction of development time, while improving the design. The first deliverable of this work is a new multi-disciplinary analysis (MDA) chain,...     »
Diese Arbeit setzt die in jüngerer Zeit intensivierte Forschung im Bereich von effizienten Optimierungsmethoden unter Unsicherheit für industrielle Turbinenentwicklung fort. Verbesserung und Automatisierung von multidisziplinären Simulationsketten wurden realisiert in Verbindung mit Methoden für die Optimierung unter Unsicherheit (OUU) mit dem Ziel der Reduktion der Entwicklungszeit sowie der gleichzeitigen Verbesserung des Designs. Daraus resultiert als erstes Ergebnis dieser Arbeit eine neu...     »
Series:
Schriftenreihe des Fachgebiets für Computational Mechanics