Original title:
Studies toward the Synthesis and Biological Activity of Illicium Sesquiterpenoids via C–H Functionalization
Translated title:
Studien zur Synthese und Biologischen Aktivität von Illicium Sesquiterpenoiden mittels C–H Funktionalisierung
Author:
Richers, Johannes Martin
Faculty/School:
Fakultät für Chemie
Advisor:
Tiefenbacher, Konrad (Prof. Dr.)
Referee:
Tiefenbacher, Konrad (Prof. Dr.); Gulder, Tobias (Prof. Dr.)
Subject group:
CHE Chemie
Keywords:
Total Synthesis, Pharmacophores, Methodology, Natural Products, Neurodegenerative Diseases, Lactones, C–H Functionalization
Translated keywords:
Totalsynthese, Pharmakophor, Methodik, Naturstoffe, Neurodegenerative Krankheiten, Lactone, C–H Funktionalisierung
TUM classification:
CHE 600d
Neurodegenerative diseases pose serious challenges for our aging society. This work presents the investigation of structurally more simple analogs of neurotrophic sesquiterpenes of the illicium family. A concise synthetic route enables preparation of the carbon framework of (±)-Merrilactone A and (±)-Anislactone A/B on a gram scale. Furthermore, a general method is presented that allows for the introduction of lactone rings by amide directed C–H functionalization of nonactivated sp³-hybridized c...     »
Neurodegenerative Krankheiten stellen eine ernsthafte Herausforderung für unsere alternde Gesellschaft dar. Diese Arbeit stellt die Untersuchung strukturell vereinfachter Analoga der neurotrophen Sesquiterpene der Illicium Familie vor. Eine präzise synthetische Route erlaubt die Herstellung des Kohlenstoffgerüsts von (±)-Merrilactone A und (±)-Anislactone A/B im Grammaßstab. Außerdem wird eine Methode vorgestellt, die die Einführung von Lactonringen durch eine Amid-dirigierte C–H Funktionalisier...     »
Date of submission:
19.05.2017