Original title:
Untersuchung und Simulation des Verschleißverhaltens von Schneckengetrieben mit unvollständigem Tragbild
Translated title:
Investigation and simulation of the wear behaviour of worm gears with local contact pattern
Author:
Sigmund, Werner
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Stahl, Karsten (Prof. Dr.)
Referee:
Stahl, Karsten (Prof. Dr.); Leidich, Erhard (Prof. Dr.)
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Schneckengetriebe, Verschleiß, Simulation
Translated keywords:
worm gears, wear, simulation
Im Rahmen der Arbeit werden umfangreiche, experimentelle Untersuchungen zum Einlaufverhalten von Schneckengetrieben mit unvollständigem Tragbild hinsichtlich Tragbildentwicklung, Verschleiß und Grübchen vorgestellt. Dabei wird der Einfluss der Baugröße, der Werkstoffpaarung, der Betriebsbedingungen und der Fräservergrößerung analysiert. Auf Basis der Versuchsergebnisse wird eine lokale Simulations- und Berechnungsmethode zur Verschleißtragfähigkeit von Schneckengetrieben mit unvollständigem Tr...     »
Within this thesis, extensive experimental investigations of the running-in process of worm gears with local contact pattern regarding the growth of contact patter, wear and pitting are presented. Thereby the influence of center distance, material combination, operating conditions and hob oversize is analyzed. Based on the results of experimental investigations a local simulation method of the wear behaviour of worm gears with incomplete contact pattern is developed and validated.
ISBN:
978-3-8439-2510-5