Die Fresstragfähigkeit stufenloser Umschlingungsgetriebe
Scuffing resistance of belt and chain type continuously variable transmissions
Idler, Sebastian
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen
Prof. Dr. Bernd-Robert Höhn
Prof. Dr. Bernd-Robert Höhn; Prof. Dr. Willibald A. Günthner
MAS Maschinenbau
Fresstragfähigkeit, Adhäsiver Verschleiß, CVT, Stufenlose Getriebe, Laufradiusmessungen
Scuffing resistance, CVT; Continuously Variable Transmissions, spiral running measurements
Fressversuche an stufenlosen Umschlingungsgetrieben (CVT) unter Verwendung von Zwangsschlupf werden für die Wiegedruckkette und das Schubgliederband vorgestellt. Ein theoretisches Modell für CVT-Getriebe wurde erweitert und mit Messversuchen abgeglichen. Dazu wurde ein Laser-Messsystem zur Bestimmung von Laufradius und Umfangsgeschwindigkeit des Umschlingungsmittels eingesetzt. Ein Verfahren zur Bestimmung einer Fresssicherheit wird vorgeschlagen. Demnach tritt Fressen auf, wenn eine kritische...     »
Scuffing experiments with belt and chain continuously variable transmissions (CVTs) using forced slip are described. A theoretical model for CVTs is enhanced and calibrated based on measurements. For this purpose a special laser measurement setup recording the spiral running and the circumferential velocity of the chain was used. A method of calculation for the scuffing resistance of CVT drives is proposed. According to that, scuffing occurs if a critical surface temperature is exceeded.
ISBN:
978-3-8439-1824-4