User: Guest  Login

Original title:
Berechnung und Optimierung von Geometrie und Eingriffsverhalten von Verzahnungen beliebiger Achslage
Original subtitle:
Vom Verzahnungsgesetz zur optimierten Auslegung
Translated title:
Calculation and Optimization of Geometry and Meshing Behaviour of Tooth Shapes with Arbitrary Axis Position
Translated subtitle:
From Basic Law of Gearing to an Optimized Design
Author:
Zimmer, Maximilian
Year:
Document type:
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen
University:
Advisor:
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Karsten Stahl
Referee:
Univ.-Prof. Dr.-Ing. W. Volk; Univ.-Prof. Dr.-Ing. M. Zäh
Language:
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
beliebige Zahnformen, Verzahnungsgeometrie, Verzahnungsgesetz, Zahnkontaktanalyse, Sonderverzahnungen, Optimierung
Translated keywords:
arbitrary tooth shapes, gear geometry, basic law of gearing, tooth contact analysis, non-standard gearings, optimization
TUM classification:
MAS 340d
Im Rahmen dieser Arbeit wird ein mathematischer Beschreibungsrahmen zur ganzheitlichen Berechnung, Analyse und Optimierung von Geometrie und Eingriffsverhalten beliebiger Zahnformen vorgestellt. Besonderer Fokus liegt auf der Berechenbarkeit bisher wenig erforschter Sondergeometrien unter Beachtung der praxisrelevanten Herstellung. An konkreten Beispielen wird das Potenzial der analytisch geschlossenen Ansätze zur Verzahnungsentwicklung im Closed-Loop-Verfahren aufgezeigt. Vergleichsrechnungen m...     »
Translated abstract:
Within this thesis, a mathematical framework for uniform calculation, analysis and optimization of geometry and meshing behavior of arbitrary tooth shapes is presented. A particular focus is being placed on computation of so far little researched non-standard gearings with regard to practical manufacture. The potential of analytical formulae for a closed-loop gear design process is demonstrated by the means of specific applications. Comparative calculations with exemplary gear calculation softwa...     »
Series volume:
215/2017