Analysis and Compensation of Process Induced Deformations in Composite Structures
Analyse und Kompensation von prozess-induzierten Deformationen bei Faserverbundstrukturen
Hartmann, Mathias Peter
Fakultät für Maschinenwesen
Drechsler, Klaus (Prof. Dr.)
Drechsler, Klaus (Prof. Dr.); Fernlund, Göran (Prof. Dr.)
MAS Maschinenbau
WER 440d
Aerospace structures are designed to tight dimensional tolerances in order to ensure ease of fit during assembly. Geometrical deviations of the part “as built” from the nominal tooling inherently arising from the manufacturing process of carbon fiber reinforced plastics can pose a significant risk to production through unexpected delays and rework cost. Process analysis and modeling of relevant mechanisms inducing part distortion can be used to alleviate the risk. This thesis contributes a frame...     »
Luftfahrstrukturen werden mit hohen Toleranzanforderungen entwickelt, um eine leichte Montierbarkeit sicherzustellen. Inhärent mit dem Herstellprozess von Kohlefaserverbundmaterialien verknüpfte Abweichungen des Bauteils von der nominalen Werkzeuggeometrie stellen ein signifikantes Risiko in Bezug auf unerwartete Verzögerungen sowie Nacharbeitskosten dar. Mit der Analyse des Fertigungsprozesses und der Modellierung relevanter Mechanismen, die zum Bauteilverzug führen, kann dieses Risiko verminde...     »