Synthesis and Characterization of Binary and Ternary Phases in the Li–Si–P System as New Materials for Li-ion Batteries
Synthese und Charakterisierung Binärer und Ternärer Phasen im System Li–Si–P als neue Materialien für Li-Ionen Batterien
Toffoletti, Lorenzo
Fakultät für Chemie
Fässler, Thomas F. (Prof. Dr.)
Fässler, Thomas F. (Prof. Dr.); Gasteiger, Hubert A. (Prof. Dr.)
CHE Chemie
CHE 380d
The binary compounds Li15Si4 and SiP were synthesized via various synthetic methods, structurally and morphologically characterized and tested against lithium as anode materials. The reactivity of Li15Si4 with the electrolyte was investigated. The investigation of the ternary Li–Si–P system led to the discovery of four new compounds: Li8SiP4, Li5SiP3, Li2SiP2 and Li10.68(3)Si5P. The new phases were structurally characterized via X-ray diffraction and solid-state NMR spectroscopy. The Li-ion conductivity of Li8SiP4 and Li2SiP2 was determined by impedance spectroscopy.
Die binären Verbindungen Li15Si4 und SiP wurden über verschiedenen Syntheserouten hergestellt, strukturell und morphologisch charakterisiert und gegen Lithium als Anodenmaterialien geprüft. Die Reaktivität von Li15Si4 mit Elektrolyten wurde untersucht. Die Untersuchung des ternären Systems Li–Si–P ergab vier neue Verbindungen: Li8SiP4, Li5SiP3, Li2SiP2 und Li10.68(3)Si5P. Die neuen Phasen wurden mittels Röntgenbeugungsmethoden und Festkörper NMR Spektroskopie strukturell charakterisiert. Die Li-Ionen Leitfähigkeit von Li8SiP4 und Li2SiP2 wurde mittels Impedanz Spektroskopie bestimmt.
ISBN:
978-3-8439-3052-9