User: Guest  Login
Original title:
Verbesserung der Materialeigenschaften von CFK durch den gezielten Einsatz von thermoplastischen Fadengelegen
Translated title:
Improvement of the material properties of CFRP by the targeted use of thermoplastic laid scrims
Author:
Arnold, Marcus Alois
Year:
Document type:
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Drechsler, Klaus (Prof. Dr.)
Referee:
Drechsler, Klaus (Prof. Dr.); Ziegmann, Gerhard (Prof. Dr.); Henne, Markus (Prof. Dr.)
Language:
Subject group:
WER Werkstoffwissenschaften
Keywords:
CFK, Steigerung Schlagzähigkeit, themoplastisches Fadengelege
Translated keywords:
CFRP, improvent of thoughness, thermoplastic laid scrim
TUM classification:
WER 440d
Die Materialeigenschaften von CFK konnte durch den gezielten Einsatz von thermoplastischen Fadengelegen verbessert werden. Die Integration dieser diskreten Gelege in die interlaminaren Schichten des CFK-Preforms führt neben einer Steigerung der Schlagzähigkeit und einem geringeren Abfall der interlaminaren Scherfestigkeit bei erhöhten Prüftemperaturen ebenfalls zu einen geringeren Abfall der elektrischen Leitfähigkeit in Dickenrichtung beim fertigen CFK-Bauteil.
Translated abstract:
The material properties of CFRP have clearly improved by the targeted use of thermoplastic laid scrims. When viewing the finished component, the integration of these discrete scrims into the interlaminar layers of CFRP preforms results in a clearly increased impact strength. In addition, it turned out that the drop in the interlaminar shear strength at elevated test temperatures as well as the electrical conductivity in thickness direction is considerably lower.
Series volume:
ISBN: