Original title:
Anlagen- und sicherheitsrelevante Prozesse im Thermalwasserkreislauf eines geothermischen Heizkraftwerks
Translated title:
Facility and safety related processes in the thermal water cycle of a geothermal heat and power station
Author:
Herbrich, Moritz
Faculty/School:
Fakultät für Chemie
Advisor:
Nießner, Reinhard (Prof. Dr.)
Referee:
Nießner, Reinhard (Prof. Dr.); Spliethoff, Hartmut (Prof. Dr.)
Subject group:
CIT Chemie-Ingenieurwesen, Technische Chemie, Biotechnologie
TUM classification:
CHE 200d
Während der Thermalwasserförderung werden die physikalischen Bedingungen gegenüber den Gleichgewichtsbedingungen im Reservoir verändert, so dass eine Ausgasung und dadurch eine Ausfällung mineralischer Spezies auftreten kann. In dieser Arbeit wurde die zeitliche Entwicklung der im Wasser gelösten Gase sowie der Gaszusammensetzung im Ringraum und das Auftreten desorbierter Gase während eines Pumpenanfahrvorgangs untersucht. Weiterhin wurde der Entstehungsprozess von Ablagerungen sowie deren fluid...     »
During production of thermal water, the physical conditions are changed compared to the equilibrium conditions in the reservoir. This can cause degassing and, thereby, precipitation of mineral species. Within the scope of this work, the temporal development of the water-dissolved gases, the gas composition in the annulus and the occurence of desorbed gases during commissioning of a pump was investigated. Furthermore, the formation process of deposits, as well as their effect on the fluid dynamic...     »
Series:
Verfahrenstechnik