Original title:
Functionalized N-Heterocyclic Carbene Complexes of Iridium and Ruthenium: Synthesis, Characterization and Scope towards (Tandem-) Catalysis
Translated title:
Funktionalisierte N-Heterozyklische Carbenkomplexe des Iridiums und Rutheniums: Synthese, Charakterisierung und Anwendung in der (Tandem-) Katalyse
Author:
Bitzer, Mario
Faculty/School:
Fakultät für Chemie
Advisor:
Kühn, Fritz Elmar (Prof. Dr.)
Referee:
Kühn, Fritz Elmar (Prof. Dr.); Baratta, Walter (Prof. Dr.)
Subject group:
CHE Chemie
Keywords:
N-heterocyclic carbenes, Iridium, Ruthenium, Transfer Hydrogenation, Tandem Catalysis
Translated keywords:
N-heterozyklische Carbene, Iridium, Ruthenium, Transferhydrierung, Tandemkatalyse
TUM classification:
CHE 300d
Functionalized N-heterocyclic carbene (NHC) ligands have attracted significant attention in the previous years due to their beneficial properties in catalysis. Here, diverse variations of NHCs were used in the synthesis of Ir- and Ru- complexes for application in transfer hydrogenation (TH) of ketones. One motif was transformed into a hetero-bimetallic system and employed for a Suzuki-Miyaura/TH tandem process, paving the way for the development of related systems with broad applicability.
Funktionalisierte N-heterozyklische Carbenliganden (NHCs) haben durch ihre einzigartigen Eigenschaften in der Katalyse zuletzt große Bedeutung erlangt. In dieser Arbeit werden verschiedene Variationen dieses Ligandmotivs für die Synthese von Ir- und Ru-Komplexen herangezogen und in der Transferhydrierung von Ketonen getestet. Ein Derivat konnte außerdem zu einer bimetallischen Struktur umgesetzt werden, welche einen Suzuki-Miyaura/TH-Tandemprozess ermöglichte und Zugang zu weiteren, ähnlichen Sy...     »
Date of submission:
06.06.2016