User: Guest  Login
Original title:
Zementhydratation und Kristallisation von Ettringit unter Mikrogravitation in Gegenwart und Abwesenheit von Polycarboxylat-Fließmitteln
Translated title:
Cement hydration and crystallization of ettringite under microgravity in presence and absence of polycarboxylate superplasticizers
Author:
Meier, Markus Rainer
Year:
Document type:
Faculty/School:
Fakultät für Chemie
Advisor:
Plank, Johann Peter (Prof. Dr.)
Referee:
Plank, Johann Peter (Prof. Dr.); Lerf, Anton (Prof. Dr.)
Language:
Subject group:
BAU Bauingenieurwesen, Vermessungswesen; CHE Chemie
TUM classification:
BAU 302d
Die Ettringit-Bildung unterschiedlicher Zemente und die Ettringit-Kristallisation aus Ca(OH)2- und Al2(SO4)3-Lösung wurde unter irdischer Schwerkraft (1 g) und Mikrogravitation (µ g) auf Parabelflügen sowie in Gegenwart verschiedener Polycarboxylate (PCEs) untersucht. Durch die Abwesenheit von Konvektion unter µ g wurden kleinere und mehr Kristalle gebildet. Auch die Gegenwart stark adsorbierender PCEs mit hoher anionischer Ladung führte zur Inhibierung des Kristallwachstums, wohingegen dieser Effekt bei schwach adsorbierenden PCEs nur unter µ g beobachtet wurde.
Translated abstract:
Different cements were hydrated and pure ettringite was crystallized from combined Ca(OH)2 and Al2(SO4)3 solutions under terrestric gravity (1 g) and microgravity (µ g) by performing parabolic flights and in presence of chemically different polycarboxylate polymers (PCEs). Under µ g, smaller but more crystals are formed due to the absence of convection. Also in presence of strong adsorbing PCEs with high anionic charge crystal growth is inhibited under 1 g, whereas for weak adsorbing PCEs this effect only was observed under µ g.
Date of submission:
03.05.2016