Masterarbeit
Ailer, Elisabeth
Titel:
Value-at-Risk Decomposition and Sensitivies
The decomposition of the Value at Risk and the Expected Shortfall for a portfolio within an insurance context is investigated. A set of 10.000 Monte Carlo scenarios for each instrument in the portfolio is considered, and based on these samples, we aim at finding a risk decomposition under the restriction of no further assumptions on the portfolio loss distribution. For this purpose, different approaches on how to decompose the Value at Risk and the Expected Shortfall are analysed. These methods...     »
übersetzter Abstract:
Wir betrachten in dieser Arbeit die Zerlegung des Value at Risk und des Expected Shortfalls für die Einzelinstrumente eines Portfolios eines Versicherungsunternehmens. Das Ziel ist, auf Basis einer Monte Carlo Simulation und den daraus enstandenen Szenarien der Einzelinstrumente, eine Zerlegung zu finden, die keine weiteren parametrischen Annahmen trifft. Dazu betrachten wir verschiedene Methoden der Value at Risk und Expected Shortfall Zerlegung. Zugrunde liegen zwei Kategorien: Nicht-paramet...     »
Aufgabensteller:
Prof. Dr. Rudi Zagst