Original title:
Bio-inspired design: Ideation in collaboration between mechanical engineers and biologists
Translated title:
Bionik: Ideenfindung in der Zusammenarbeit zwischen Maschinenbauingenieuren und Biologen
Author:
Hashemi Farzaneh, Helena
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Lindemann, Udo (Prof. Dr.)
Referee:
Lindemann, Udo (Prof. Dr.); Lenau, Torben Anker (Prof., Ph.D.)
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
biomimetics, product development, interdisciplinary teams, creativity
Translated keywords:
Biomimetik, Produktentwicklung, interdisziplinäre Teams, Kreativität
TUM classification:
MAS 030d; WIR 600d
Bio-inspired design is an approach for developing innovative technical solutions. A strategy to overcome the knowledge gap between the disciplines biology and engineering is collaboration between engineers and biologists. In this thesis, design experiments were conducted to understand the influences of collaboration between biologists and engineers in an ideation workshop. Moreover, BioID was developed - a support for this bi-disciplinary collaboration. The results show a positive influence of c...     »
Bionik ist eine Strategie zur Entwicklung innovativer technischer Produkte. Eine Strategie zur Überbrückung der Wissenslücke zwischen den Disziplinen Biologie und Ingenieurwesen ist die Zusammenarbeit zwischen Ingenieuren und Biologen. In dieser Dissertation wurden die Einflüsse dieser bi-disziplinären Zusammenarbeit auf die Ideenfindung anhand von Konstruktionsexperimenten untersucht. Die BioID Methode wurde zur Unterstützung entwickelt. Die Untersuchungen zeigen einen positiven Einfluss der Zu...     »
Date of submission:
18.03.2016