Original title:
Structural and biochemical characterization of the two Caseinolytic Protease Complexes (ClpXP) of Listeria monocytogenes
Translated title:
Strukturelle und biochemische Charakterisierung der beiden Komplexe der Caseinolytische Protease (ClpXP) von Listeria monocytogenes
Author:
Dahmen, Maria
Faculty/School:
Fakultät für Chemie
Advisor:
Sieber, Stephan A. (Prof. Dr.)
Referee:
Sieber, Stephan A. (Prof. Dr.); Lang, Kathrin (Prof. Dr.)
Subject group:
CHE Chemie
TUM classification:
CHE 600d; CHE 800d
Caseinolytic proteases (ClpPs) are considered promising targets for the therapy of bacterial infections. Listeria monocytogenes expresses two ClpP isoforms, which differ in catalysis, oligomerization, active-site composition, and N-terminal interaction sites for the associated chaperones. The crystal structure of the ClpP1/2 heterocomplex was solved. Biochemical studies demonstrate that the heterocomplex has an enhanced proteolytic activity which caused by a higher affinity for ClpX. Furthermore...     »
Caseinolytische Proteasen (ClpPs) werden als vielversprechendes Zielproteine für die Therapie bei bakteriellen Infektion angesehen. Listeria monocytogenes exprimiert zwei ClpP Isoformen, die sich in Katalyse, Oligomerisierungszustand, Zusammensetzung ihrer aktiven Zentren und den am N-Terminus lokalisierten Bindungsstellen für die interagierenden Chaperone unterscheiden. Die Kristallstruktur des ClpP1/2-Heterokomplexes wurde gelöst. Biochemischen Studien deuten darauf hin, dass der Heterokomplex...     »
Series:
Biochemie