Shape and Catalytic Mechanism of RuO2 Particles at CO Oxidation Reaction Conditions: First-Principles Based Multi-Scale Modeling
Form und Katalysemechanismus von RuO2-Partikeln unter CO-Oxidations-Reaktionsbedingungen: Ab initio basierte Multiskalenmodellierung
Wang, Tongyu
Fakultät für Chemie
Reuter, Karsten (Prof. Dr.)
Reuter, Karsten (Prof. Dr.); Günther, Sebastian (Prof. Dr.)
CHE Chemie
heterogeneous catalysis, CO oxidation; RuO2 nanoparticles, multi-scale modeling, ab initio thermodynamics, first-principles kinetic Monte Carlo
CHE 150d
We address RuO2 nanoparticles as an appealing link between single-crystal model and real (supported) catalysts. From a first-principles based Wulff construction under explicit consideration of a CO oxidation reactive environment we deduce a prominent role of hitherto little studied, apical RuO2(111) facets for the long-term catalytic performance. A detailed first-principles microkinetic model based on kinetic Monte Carlo simulations indeed reveals similar peak activities of this facet as compare...     »