Original title:
Planung und Entwicklung änderungsrobuster Plattformarchitekturen
Translated title:
Planning and development of change-robust platform architectures
Author:
Bauer, Wolfgang
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Lindemann, Udo (Prof. Dr.)
Referee:
Lindemann, Udo (Prof. Dr.); Krause, Dieter (Prof. Dr.)
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Produktentwicklung, Plattformentwicklung, dynamischer Unternehmenskontext
Translated keywords:
Product development, product platform design, dynamic environment
TUM classification:
MAS 030d; WIR 600d
In sich stetigen wandelnden Unternehmenskontexten verursachen dynamische Einflussfaktoren neben Unsicherheit in der Planung eine steigende Variantenvielfalt sowie aufwändige Änderungen in der Nutzungsphase. Um diesen Herausforderung zu begegnen, wurde eine vierstufige Methodik zur Planung und Entwicklung änderungsrobuster Plattformarchitekturen entwickelt. Diese Plattformarchitektur ermöglicht die effiziente Ableitung änderungsinduzierter Produktvarianten. Die Methodik wurde in zwei Fallstudien...     »
In rapid changing environments, dynamic influence factors cause uncertainty in planning as well as an increasing product variety and expensive changes after the market release. To manage those challenges, a four-step methodology for the planning and design of change-robust product platform architectures was developed. This product platform architecture enables efficient re-design and derivation of new change-driven variants. The methodology was evaluated in two case studies.
ISBN:
978-3-8439-2778-9