User: Guest  Login
Original title:
Thermoset automated fibre placement – on steering effects and their prediction
Translated title:
Automated Fiber Placement -- über Steering Ablageeffekte und deren Voraussage
Author:
Hörmann, Philipp Michael
Year:
Document type:
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Drechsler, Klaus (Prof. Dr.)
Referee:
Drechsler, Klaus (Prof. Dr.); Compston, Paul (Prof. Dr.)
Language:
Subject group:
MAS Maschinenbau
TUM classification:
WER 440d
A novel computational method was developed to predict the lay-up effect in-plane fibre waviness inside a carbon fibre-reinforced polymer tape due to steering using the thermoset automated fibre placement process. Steering is the process capability to position the carbon fibre in loadpath direction along lay-up trajectories with a non-geodesic curvature. The main contribution of this thesis is the insight that in-plane fibre waviness represents the lay-up effect which enables steering itself on t...     »
Translated abstract:
Diese Dissertation beschäftigt sich mit einem neuen, theoretischen Ansatz zur Definition von Steering Prozessgrenzen für das duroplastische Automated Fiber Placement. Dies erfolgt durch die Voraussage der Faserwelligkeit in der Ebene eines gekrümmt abgelegten, bandförmigen Faserhalbzeuges aus kohlenstofffaserverstärktem Kunststoff. Steering ermöglicht es, die Fasern entlang von Lastpfaden auf geodätisch gekrümmten Ablagetrajektorien zu positionieren. Der Hauptbeitrag dieser Arbeit besteht in de...     »
Series:
Ingenieurwissenschaften