Distributed and event-triggered optimization in multi-agent networks
Verteilte und ereignisbasierte Optimierung in Multi-Agenten Systemen
Meinel, Martin
Fakultät für Mathematik
Ulbrich, Michael (Prof. Dr.)
Ulbrich, Michael (Prof. Dr.); Hirche, Sandra (Prof. Dr.); Sager, Sebastian (Prof. Dr.)
MAT Mathematik
distributed optimization, event-triggered optimzation, non-smooth optimization, dual decomposition, optimal power flow problem
verteilte Optimierung, ereignisbasierte Optimierung, nichtglatte Optimierung, duale Dekomposition
MAT 490d
This thesis is concerned with the development of distributed optimization methods with adaptive step-size control and event-triggered communication, where the focus is on convex optimization problems with either non-separable objective function but separable constraints or separable objective function but couplings in the constraints. Numerical results for network problems that arise in a power system confirm the good properties of these algorithms.
Diese Dissertation befasst sich mit der Entwicklung von verteilten Optimierungsverfahren mit adaptiver Schrittweitensteuerung und ereignisbasierter Kommunikation für konvexe Optimierungsprobleme, in denen entweder eine nichtseparable Zielfunktion durch separable Nebenbedingungen beschränkt ist oder eine separable Zielfunktion mit gekoppelten Nebenbedingungen betrachtet wird. Die numerischen Ergebnisse für Optimierungsprobleme in Elektrizitätsnetzwerken belegen die guten Eigenschaften der entwick...     »
09.07.2015
22.01.2016